Servicii Notariale
Societate Profesională Notarială „Fomin și Asociații” prestează următoarele servicii notariale.
Notarul public îndeplinește următoarele acte și proceduri notariale:
1. Redactarea înscrisurilor cu conținut juridic, la solicitarea părților;
2. Autentificarea înscrisurilor
Notarul public autentifică înscrisuri cum ar fi exemplificativ dar nu limitativ: declarații, acord de calatorie pentru copii minori, procuri, antecontracte, contracte de comodat, închiriere, împrumut, contract de vânzare-cumpărare, contract de donație, contract de întreținere, act de partaj, act de dezmembrare, conventii, etc.
2.1. Declarații
Sub sancțiunea articolului 326 din Codul Penal, o persoană poate declara anumite fapte sau lucruri cunoscute personal. Cele mai frecvente declarații întâlnite în activitatea notarială sunt:
– declarația unei persoane care s-a împăcat cu cineva, primind sau nu în acest o sumă de bani și, dacă e cazul faptul că își retrage plângerea față de aceasta din urmă;
– declarația faptului că o persoană nu este căsătorită sau nu a fost căsătorită la momentul dobândirii unui bun mobiliar sau imobiliar;
– declarația persoanei care deține un teren, necesară pentru întabularea dreptului de posesie asupra terenului respectiv în Cartea funciară;
– declarații de venit, prin care una sau mai multe persoane declară faptul că nu au venituri, necesare pentru obținerea ajutorului social, bursei școlară;
– declarația unei persoane care solicită transcrierea in registrele de stare civilă din România a actelor de stare civilă emise de un alt stat;declarația persoanei care solicită obținerea ajutorului de înmormântare declarația persoanei care a dezmembrat un autoturism și l-a predat la fier vechi, nemaideținând în acest sens actele doveditoaredeclarația persoanei că deține un teren, necesară pentru obinerea titlului de proprietate;
De asemenea, tot în cadrul unei declarații, o persoană poate să își dea acordul:
– pentru intabulare, dacă suprafața dobândită de acesta și menționată în actele de proprietate diferă de suprafața deținută în fapt sau regăsită la fața locului odată cu efectuarea măsurătorilor cadastrale;
– pentru construire, demolare, în cazul în care eliberarea autorizației de construire sau demoare este condiționată de obținerea acestui acord;
– pentru radierea din Cartea funciară a unor sarcini/notări întabulate/notate în favoarea declarantului;
– pentru stabilirea domiciliului unei alte persoane în locuința declarantului, proprietate personală;
– pentru schimbarea destinației unui spațiu;
Acord de călătorie pentru copil minor
Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, minorii cetățeni români pot călători în afara României doar cu acordul părinților sau al reprezentanților legali.
În condițiile aceleiași legi, minorul poate călători în străinătate doar dacă este titularul unui document de identitate (acestea sunt fie pasaportul, fie cartea de identitate) și
– este însoțit de ambii părinți
– este însoțit de unul dintre părinți iar celălalt părinte și-a dat acordul pentru călătorie printr-un înscris autentificat de notar
– este însoțit de părintele căruia i s-a încredințat copilul printr-o hotărâre judecătorească definitivă
– este însoțit de un singur părinte deoarece celălalt părinte este decedat.
– este însoțit de o terță persoană, majoră iar părinții și-au dat acordul pentru călătorie printr-un înscris autentificat de notar.
Acte necesare pentru autentificarea declarației:
– actele de identitate ale părintelui/părinților care dau acordul pentru călătorie,
– certificatul de naștere al minorului și actul său de identitate,
– copie după actul de identitate al însoțitorului.
2.2 Procuri
Procura este actul juridic prin care o persoană împuternicește (dă mandat) ca o altă persoană să facă ceva sau să întocmească anumite acte juridice în numele său. Cele mai frecvente procuri întâlnite în activitatea notarială sunt:
– procură pentru vânzarea, cumpărarea, donația administrarea unui bun imobil sau mobil ori partajul unor bunuri
– procură pentru dezbaterea moștenirii/succesiunii sau suplimentarea masei succesorale la o succesiune deja dezbătută
– procură pentru intabularea, dezmembrarea unui imobil sau comasarea unor imobile
– procură pentru înmatricularea sau radierea unui autoturism
– procură pentru reprezentarea în instanță a unei persoane;
– procură pentru ridicarea unor acte sau documente (cum ar fi acte de stare civilă, permis de conducere sau carte de identitate, acte de studii, card bancar) sau sume de bani (pensie, alocație, indemnizație, sume de bani cuvenite în urma jocurilor de noroc sau loteriilor etc.)
– procură pentru deschiderea unui cont bancar sau reprezentarea la bancă
– procură pentru transcrierea în registrele de stare civilă din România a actelor de stare civilă emise de autoritatea competentă din alt stat.
– procură pentru racordarea la Gaz, branșarea la Energie electrică a unui imobil sau racordul la alte utilități, încheierea contractelor cu furnizorii de utilități
– procură pentru notarea posesiei asupra unui imobil în cartea funciară sau unui titlu de proprietate
2.3 Contractul de comodat
Comodatul este contractul prin care o persoană transmite alteia folosința unui bun, mobil (autoturism, autovehicol) sau imobil (spațiu comercial, spațiu de locuit, teren etc). La semnarea contractului de comodat prin care se cedează folosința bunului trebuie să fie prezente ambele părți, atât comodantul cât și comodatarul.
Acte necesare
Pentru autentificarea contractului de comodat, dacă obiectul contractului este un autoturism, părțile vor prezenta:
– acte de identitate
– certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autoturismului/autovehicolului/vehicolului.
Pentru autentificarea contractului de comodat, dacă obiectul contractului este bun imobil, părțile vor prezenta:
– acte de identitate
– actul de proprietate (extras de carte funciară, contractul prin care a dobândit, certificat de moștenitor, autorizație de construire, plan, etc.).
Contractul de închiriere
Contractul de închiriere contractul prin care o persoană transmite alteia folosința unui bun, mobil (autoturism, autovehicol) sau imobil (spațiu comercial, spațiu de locuit, teren etc) în schimbul unui preț pe care aceasta din urmă îl plătește respectiv o chirie. La semnarea contractului de trebuie să fie prezente ambele părți, atât locatorul (proprietarul) cât și locatarul (chiriașul).
Acte necesare
Pentru autentificarea contractului de închiriere, dacă obiectul contractului este un autoturism, părțile vor prezenta:
– acte de identitate
– certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autoturismului/autovehicolului/vehicolului.
Pentru autentificarea contractului de închiriere, dacă obiectul contractului este bun imobil, părțile vor prezenta:
– acte de identitate
– actul de proprietate (extras de carte funciară, contractul prin care a dobândit, certificat de moștenitor, autorizație de construire, plan, etc.).
– certificatul de performanță energetică al imobilului întocmit de un auditor energetic autorizat
2.4 Contractul de împrumut
În temeiul acestui contract, o persoană, numită împrumutător remite unei alte persoane, numită împrumutat, o sumă de bani sau alte bunuri fungibile și consumptibile prin natura lor. De asemenea, împrumutatul se obligă să restituie după o anumită perioadă de timp aceeași sumă de bani sau aceeași cantitate și calitate de bunuri.
2.5 Contract de vânzare-cumpărare
Vânzarea este contractul prin care vânzătorul transmite sau, după caz, se obligă să transmită cumpărătorului proprietatea unui bun, în schimbul unui preț pe care cumpărătorul se obligă sa îl plătească.
Vânzarea bunurilor imobile (construcții, teren) se face doar prin act notarial autentic și doar pentru bunuri intabulate în Cartea funciară. Dacă imobilele nu sunt întabulate, se poate face cel mult un antecontract adică o promisiune de vânzare-cumpărare în care părțile se obligă să încheie în viitor un contract de vânzare-cumpărare și până în acel moment proprietarul sa efectueze toate demersurile necesare pentru întabularea imobilelor în Cartea funciară.
Cu privire la prețul vânzării, este necesar de menționat că, potrivit Legii 70/2015, în cazul vânzării unui bun, dacă tranzacția are loc între persoane fizice (vânzător-cumpărător), plata prețului nu se poate efectua în numerar dacă prețul depășește suma de 50.000 (cincizecimii) lei. În acest caz, dacă prețul tranzacției depășește suma de 50.000 (cincizecimii) lei, cumpărătorul fie va face virament bancar din contul său personal în contul vânzătorului, fie va depune suma de bani numerar la ghișeul băncii, în contul vânzătorului.
Actele necesare:
-acte de identitate – pentru vânzători-cumpărători. De menționat că, în cazul cumpărării unui bun de către doi soți, căsătoriți sub regimul comunității legale de bunuri, este suficientă prezența doar a unui singur soț la semnat întrucât, potrivit art. 339 din Codul civil, bunurile dobândite în timpul regimului comunității legale de oricare dintre soți sunt, de la data dobândirii lor, bunuri comune în devălmășie ale soților. În cazul în care se vinde un bun proprietatea comună a doi soți, este necesară prezența ambilor soți la semnarea contractului de vânzare.
– certificate de căsătorie pentru ambele părți, vânzător-cumpărător;
– acte de proprietate pentru bunul imobil care se vinde (contract de vânzare-cumpărare, întreținere, donație, certificat de moștenitor, titlu de proprietate, certificat de edificare pentru construcții sau autorizație de construire cu proces verbal de finalizare a lucrărilor, etc.)
– intabularea imobilului adică extras de carte funciară și plan cadastral
– certificat fiscal pe numele vânzătorului (de la Primăria în raza căreia este înregistrat fiscal imobilul) care atestă achitarea taxelor și impozitelor la zi pentru imobilul ce se vinde.
– certificat energetic întocmit de un auditor energetic autorizat, în cazul în care se vinde o construcție. Prin excepție, dacă părțile convin astfel, întocmirea certificatului energetic poate fi făcută și ulterior semnării contractului, de către cumpărător, caz în care acesta din urmă va obține pe cheltuiala sa proprie certificatul energetic și îl va depune la organele fiscale odată cu înregistrarea contractului de vânzare-cumpărare (cel târziu în termen de 30 de zile de la semnarea acestuia).
– în situația în care obiectul contractului este un apartament, este necesară prezentarea dovezilor care atestă faptul nu sunt datorii cu privire la întreținerea imobilului, respectiv: adeverință de la Asociația de proprietari, Servicii comunale, Acet, etc.
2.6 Vânzarea terenurilor agricole situate în extravilan
Conform Legii 71/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzarii-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan, în situația în care părțile contractului nu sunt rude de până la gradul al 3-lea inclusiv, vânzătorul va depune oferta de vânzare a terenului la Primăria locului unde este înregistrat fiscal imobilul. Oferta de vânzare va fi afișată la sediul Primăriei pentru 30 de zile, timp în care, dacă există persoane cu preferință la cumpărare (coproprietari, arendaș, proprietar vecin sau Statul) aceștia vor depune la Primărie o acceptare a ofertei vânzătorului. După expirarea termenului de 30 de zile, Primăria eliberează o adeverință care atestă dacă terenul este liber la vânzare ori dacă s-au respectat etapele procedurale prevăzute și care este preemptorul declarat câtigător. Totodată, în situația în care Primăria atestă pe terenul ce se vinde sunt situate situri arheologice, sau menționează faptul că este necesar și avizul favorabil al Ministerului Culturii la vânzare, acest aviz va trebui să fie obținut.
ACTE NECESARE
în cazul în care obiectul contractului de vânzare-cumpărare este un teren agricol situat în extravilan, pe lângă actele generale necesare pentru încheierea contractului de vânzare-cumpărare, părțile vor prezenta și:
În situația în care contractul se încheie cu un preemptor (coproprietar, arendaș, proprietar vecin sau Statul):
– oferta de vânzare și acceptarea ofertei, proces verbal de declarare a preemptorului câștigător (toate 3 conforme cu originalul),
– adeverință care atestă faptul că nu este necesar avizul Ministerului Culturii (nu sunt situri arheologice)-original
– avizul favorabil al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale-original
În situația în care contractul nu se încheie cu un preemptor (coproprietari, arendaș, proprietar vecin sau Statul) ci cu un cumpărător ales de vânzător, pe piața liberă.
– oferta de vânzare (conformă cu originalul),
– adeverință care atestă faptul că nu este necesar avizul Ministerului Culturii (nu sunt situri arheologice)-original
– adeverință care atestă faptul că terenul este liber la vânzare-original
– avizul final al Ministerului Aparării Naționale-original-pentru terenurile agricole situate în extravilan, la o distanță de 30 de km față de frontiera de stat și de țărmul Mării Negre preum și cele situate la o distanță de până la 2.400 m față de obiectivele speciale
2.7 Contractul de donație
Donația este contractul prin care o parte (donator) înstrăinează în mod gratuit și irevocabil dreptul său de proprietate asupra unui bun din patrimoniul său, în partimoniul unei alte persoane (donatar).
Acest contract, fiind cu titlu gratuit, nu presupune un plata unui preț sau îndeplinirea unei obligații de către donatar față de donator. Donatarul are cel mult o obligație de recunoștință față de donatar, astfel încât, în cazul neîndeplinirii acestei obligații, contractul de donație poate fi revocat de către donator, în urma unei hotărâri judecătorești care constată că donatarul nu și-a îndeplinit obligația de recunoștință. Situațiile în care contractul de donație poate fi revocat sunt expres și limitativ prevăzute de lege astfel încât nu pot fi extinse și la alte situații decât acestea:
– dacă donatarul a atentat la viaţa donatorului, a unei persoane apropiate lui sau ştiind că alţii intenţionează să atenteze, nu l-a înştiinţat.
– dacă donatarul se face vinovat de fapte penale, cruzimi sau injurii grave faţă de donator.
– dacă donatarul refuză în mod nejustificat să asigure alimente donatorului ajuns în nevoie, în limita valorii actuale a bunului donat, ţinându-se însă seama de starea în care se află bunul la momentul donaţiei.
2.8 Contractul de întreținere
Întreținerea este contractul prin care o parte, numită înstrăinător, se obligă să presteze întreținere și îngrijire în favoarea altei persoane, numită întreținut, pentru o anumită perioadă de timp sau pentru tot restul vieții acesteia din urmă.
Întreținerea poate fi prestată de debitor fie cu titlu gratuit fie în schimbul unui bun (mobil sau imobil) sau a unei sume de bani. Debitorul este obligat în special să asigure creditorului următoarele: hrană, încălțăminte, îmrăcăminte, menaj folosința unei locuințe corespunzătoare, îngrijiri în caz de boală sau deces precum șă obligația de înmormântare în caz că întreținerea s-a stipulat pe tot restul vieții întreținutului.
2.9 Act de partaj
Partajul reprezintă împărțeala bunurilor comune respectiv încetarea coproprietății. Aceasta poate fi cerută oricând (legea neprevăzânt un anumit termen) și de către oricare dintre coproprietari. De asemenea, împărțeala se poate face fie pe cale judecătorească, fie pe cale notarială (prin bună învoială și obligatoriu cu prezența tuturor copartajanților).
2.10 Act de dezmembrare/apartamentare
Actul de dezmembrare reprezintă actul prin care un bun imobil (teren, construcție) este împărțit în mai multe imobile.
Acte necesare: documentația cadastrală pentru dezmembrare (plan cadastral, referat de admitere), buletinele proprietarilor, actul de proprietate, certificat de urbanism în cazul în care dezmembrarea se face în mai mult de 3 imobile sau în scopul edificarăii de construcții sau constituirii unei servituți.
2.11 Actul de alipire
Actul de alipire este actul prin care prin care mai multe bunuri imobile (teren, construcție) se comasează pentru a forma un singur imobil.
2.12 Procedura succesorală notarială
Certificarea unor fapte, în cazurile prevăzute de lege;
Notarul public poate certifica următoarele fapte pe care le constată personal:
a) faptul că o persoană se află în viață;
b) faptul că o persoană se află într-un anumit loc;
c) faptul că persoana din fotografie este aceeași cu persoana care cere certificarea;
d) faptul că o persoană, ca urmare a unei somații sau notificări, s-a prezentat ori nu într-o anumită zi și la o anumită oră într-un anumit loc, precum și declarația acesteia;
e) rezultatele tombolelor, tragerilor la sorți, concursurilor, loteriilor publicitare, organizate de entități autorizate în conformitate cu acte normative speciale, dacă nu sunt date, prin lege, în competența altor organe;
f) certificarea site-urilor, programelor informatice sau a altor produse, dacă nu sunt date, prin lege, în competența altor organe;
g) certificarea altor fapte care nu sunt date în competența exclusivă a altor organe.
Acte Necesare
1) Anexa nr. 24 (de la Primăria unde defunctul a avut ultimul domiciliu) care atestă moștenitorii și bunurile succesorale;
2) Certificat fiscal privind plata impozitelor (de la Primăria unde se află bunurile);
3) Acte de stare civilă (certificat de naștere, certificat de căsătorie, certificat de deces al defunctului, buletine, certificat de naștere și căsătorie a tuturor moștenitorilor, inclusiv soțul supraviețuitor, alte acte dacă este cazul, care atestă schimbarea numelui și/sau prenumelui moștenitorilor).
4) Pentru moștenitorii lipsă
-declarații autentificate la notar sau întocmite la consulat/ambasada României din alte state prin care moștenitorul specifică expres dacă acceptă sau renunță la moștenirea defunctului. În cazul în care moștenitorul acceptă moștenirea dar nu va fi prezent la dezbaterea succesiunii, este necesară și o procură pentru reprezentarea succesorală și/sau partaj, după caz
5) Testament lăsat de defunct- dacă există.
6) Acte de proprietate:
a) pentru bunuri mobile: certificate de acționari pentru acțiunile deținute la Societăți Comerciale și/sau Fondurile Proprietății, carnete C.E.C, conturi, depozite bancare (extras de cont sau contract de depozit), act concesiune pentru locul de veci, adeverință cu valoarea locului de veci, eliberată de Administrația Cimitirelor sau de Parohie cât și adeverință de la depozitarul central pentru acțiunile reziduale; librete CEC, pentru banii de la CEC, contracte de depozit pentru sumele depuse în depozit la bănci, extrase de cont pentru sumele depuse în depozit sau în contul curent cu precizarea contului IBAN, alte acte sau instrumente financiar bancare, pentru orice sume bănești depuse în bănci; card APIA dacă există, adeverință de la medicul veterinar;
– certificate de înmatriculare, cartea de identitate și contractul de vânzare-cumpărare sau factura pentru autovehicule;
-orice alte acte de proprietate pentru orice alte bunuri;
b) pentru bunuri mobile:
-titlu de proprietate teren pentru defunct; în cazul în care defuntul este proprietarul din titlul de proprietate, se vor prezenta acte în baza cărora s-a făcut transferul proprietății:certificate de moștenitor, act de partaj, etc;
– autorizația de construire, iar în lipsa ei, de la Primărie certificate de edificare al construcțiilor care să ateste anul edificării construcțiilor precum și suprafețele acestora pe (numele defunctului);
– în cazul în care defunctul a dobândit în alt mod propritățile, se vor prezenta acele acte: contract de vânzare-cumpărare, donație, contract de întreținere, sentiță judecătorească, proces-verbal de predare-primire a locuinței, etc
– pentru terenuri și construcții intabulate – schița cadastrală și extrasul de carte funciară (intabulate);
– orice alte acte de proprietate pentru bunuri imobile.
7) Prezența a doi martori care l-au cunoscut pe defunct și cunosc familia acestuia, ca să confirme că nu mai sunt alți moștenitori. Martorii trebuie să știe carte și să vadă bine. Nu pot fi ascultați ca martori:
– Rudele și afinii până la gradul al treilea inclusiv (copii, nepoți, părinți, bunici,frați-surori, cumnați, socri);
– Soțul, fostul soț, logodnicul ori concubinul;
– Cei aflați în dușmănie sau în legătură de interese cu vreuna dintre părți;
– Persoanele puse sub interdicție judecătorească;
– Cei condamnați pentru mărturie mincinoasă.
3. Legalizarea semnăturilor de pe înscrisuri, a specimenelor de semnătură, precum și a sigiliilor;
4. Darea de dată certă înscrisurilor;
5. Primirea în depozit a bunurilor, a înscrisurilor și a documentelor prezentate de părți, precum și a sumelor de bani, a altor bunuri, înscrisuri sau documente găsite cu ocazia inventarului succesoral, în limita spațiului și utilităților de care dispune biroul notarial;
6. Actele de protest al cambiilor, al biletelor la ordin și al cecurilor;
7. Legalizarea copiilor de pe înscrisuri;
8.Efectuarea și legalizarea traducerilor;
9. Eliberarea de duplicate de pe actele pe care le-a întocmit;
10. Activități fiduciare, în condițiile legii;
11. Numirea, în cazurile prevăzute de lege, a custodelui sau a curatorului special;
12. Înregistrarea și păstrarea, în condițiile legii, a amprentelor dispozitivelor speciale de marcat;
13. Certificarea etapelor procedurale ale licitațiilor și/sau ale rezultatelor acestora;
14. Procedura divorțului, în condițiile legii;
Procedura divorțului este de competența notarului public din circumscripția Judecătoriei de la locul unde a fost încheiată căsătoria sau de la ultimul domiciliu comun al celor doi soți.
15. Emiterea certificatului european de moștenitor;
16. Lichidarea pasivului succesoral, cu acordul tuturor moștenitorilor;
17. Emiterea titlurilor executorii notariale;
18. orice alte operațiuni prevăzute de lege.